Upadłość konsumencka w 2021, czyli jak to wygląda w praktyce

Upadłość konsumencka w 2021, czyli jak to wygląda w praktyce

Wkrótce minie rok, odkąd funkcjonuje odmieniona upadłość konsumencka. Można zatem nieco podsumować jak w praktyce wyglądają wprowadzone zmiany. Wyjaśniamy na podstawie prowadzonych postępowań upadłościowych, jak wygląda upadłość konsumencka po nowemu.

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej w 2021 roku, a uzyskanie oddłużenia

Zacznijmy od tego, w jakim zakresie wprowadzona w życie 24 marca 2020 r. nowelizacja ułatwiła możliwość uzyskania oddłużenia od zobowiązań. Rozróżnić należy bowiem ogłoszenie upadłości od uzyskania oddłużenia. O ile to pierwsze nie stanowi większego problemu, to drugiego pewnym już być nie można. Dłużnicy często myślą, że wystarczy złożenie wniosku i w niedługim czasie będzie już po wszystkim. Niestety, aż tak kolorowo to nie wygląda. Owszem, większość osób, których wnioski zostały wcześniej oddalone, może ponownie zawnioskować o upadłość i najprawdopodobniej uzyskają oddłużenie. Zanim jednak do tego dojdzie może minąć nawet siedem lat. Praktyka zatem wygląda jak przed nowelizacją – wniosek trzeba starannie przygotować i najlepiej zlecić to profesjonalistom. Co z tego, że sąd ogłosi upadłość, skoro droga do uzyskania oddłużenia będzie kręta i wyboista?

Sąd ogłosi upadłość konsumencką w 2021 roku i co dalej?

Gdy uzyskamy postanowienie o ogłoszeniu upadłości, pojawia się syndyk i przeprowadza postępowanie upadłościowe. Ustala grono wierzycieli, którzy będą brali udział w podziale funduszy masy upadłości oraz dokonuje sprzedaży majątku upadłego. Jeśli upadłość zostanie ogłoszona w trybie dedykowanym dla upadłości konsumenckich, to syndyk jest również odpowiedzialny za uzyskanie od upadłego informacji koniecznych do wydania postanowienia w zakresie sposobu oddłużenia. W tym wpisie znajdziesz więcej informacji o etapach postępowania upadłościowego. Upadły powinien już na wniosku o ogłoszenie upadłości wykazać wszelkie okoliczności istotne z punktu widzenia uzyskania oddłużenia. Jeśli jednak tego nie zrobił, to na etapie postępowania upadłościowego może mieć szanse do nadrobienia tych zaległości. Co istotne, dla upadłych posiadających nieruchomości, powinni oni zawnioskować o ustalenie zakresu korzystania z nieruchomości. Więcej na ten temat we wpisie: Jak skutecznie ogłosić upadłość konsumencką?

Jak długo trwa postępowanie upadłościowe?

Nie pokuszę się o uśrednienie w tym przedmiocie. Wiele zależy od konkretnego sądu upadłościowego. Zwiększona liczba wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej z pewnością nie wpływa na poprawę szybszego ich rozpatrywania. Bywa różnie. Dla przykładu, sąd w Gdańsku nie zrobi tego w terminie dwóch miesięcy. Natomiast sąd w Zielonej Górze i w Płocku ogłasza upadłość po około trzech tygodniach od wniesienia wniosku. Różnie jednak obecnie bywa z podjęciem działań przez syndyka. Wpływ ma na to panująca epidemia. Z naszej praktyki wynika, że wiele sądów nie korzysta z uproszczonego trybu dedykowanego upadłościom konsumenckim i orzeka o prowadzeniu postępowania upadłościowego wedle przepisów ogólnych. Ma to przełożenie na czas trwania postępowania. Z tego względu, w zakresie czasu trwania postępowania upadłościowego nie zmieniło się zbyt wiele. Wyjątkiem może tu być warszawski sąd upadłościowy, gdzie został powołany do życia odrębny wydział do procedowania wniosków o ogłoszenie upadłości konsumentów. Postępowania w tym sądzie prowadzone są głównie wedle trybu uproszczonego, w którym ciężar prowadzenia postępowania upadłościowego spoczywa na syndyku. Co za tym idzie – szybciej powinny się kończyć.

Co z tym oddłużeniem? Jest łatwiej?

Tak, jest łatwiej, ale nie ma co do tego pewności. Konieczne jest tu przeanalizowanie sytuacji dłużnika. Mam tu na myśli w szczególności to, czy dłużnik poprzez swoje działania nie doprowadził w sposób celowy do pokrzywdzenia wierzycieli. Natomiast w sytuacji gdy plan spłaty może być ustalony na okres dłuższy niż 36 miesięcy konieczne jest takie przygotowanie wniosku oraz upadłego, aby miesięczna kwota ustalona w planie spłaty wierzycieli nie była dla dłużnika nadmiernym obciążeniem.

Jak zawsze – liczą się detale, dlatego warto powierzyć prowadzenie sprawy upadłości konsumenckiej w 2021 roku specjalistom z doświadczeniem.

Umów się na konsultację tel: 799 709 399

Chcesz ogłosić upadłość konsumencką? Umów się na konsultację w siedzibie naszej Kancelarii w Gdańsku lub skorzystaj z BEZPŁATNEJ analizy sprawy, wysyłając do nas wiadomość przez formularz kontaktowy. Obsługujemy klientów z całej Polski.


Opinie klientów

Przemo
Przemo
2022-10-28
Kancelaria AntyWindyk zainteresowała się i podjęła się kompleksowego przeanalizowania naszej sprawy, mimo iż na co dzień nie prowadzi podobnych spraw w swoim obszarze doradztwa. Panie Piotrze bardzo dziękujemy za udzieloną nam pomoc i życzymy samych sukcesów.
Anita Kratiuk
Anita Kratiuk
2022-10-26
Bardzo polecam Kancelarie, kontakt otrzymałam pocztą pantoflową. Mając kiepską sytuację zdecydowałam się zaufać i podjąć współpracę. Dziś nie żałuję tej decyzji i jeśli będę miała jeszcze jakieś problemy prawne to na pewno powrócę. Kontakt z Panem Mariuszem był rewelacyjny, wszystko dobrze wytłumaczone, miliony pytań z mojej strony i odpowiedzi od Pana Mariusza i w ekspresowym tempie. Serdecznie polecam.
Paula Hop
Paula Hop
2022-09-28
Naprawdę polecam każdemu tego Pana wie co robi na 100% doskonala robota.
Sebastian B
Sebastian B
2022-08-24
Z całego serca POLECAM współpracę z Kancelarią AntyWindyk. Podziękowania i słowa uznania kieruję do p. Mariusza. Trafiłem do Kancelarii dosłownie 2 godziny przed końcem terminu. O godz 22. w ostatnim dniu terminu. Mimo później godziny p. Mariusz oddzwonił do mnie i POMÓGŁ mnie a tym samym mojej rodzinie. Ostatecznie Kancelaria AntyWindyk wygrała moją sprawę. Sprawa zakończona PRAWOMOCNYM Wyrokiem, bank przegrał. Pozwoli mi to "stanąć na nogi". Jestem niezmiernie wdzięczny. Świetna współpraca z p. Mariuszem, super kontakt, pełen profesjonalizm w każdym aspekcie, na każdym etapie postępowania wsparcie i spokojne tłumaczenie działań i dalszych kroków. Lepiej nie mogłem trawić. Bardzo Panu i całego zespołowi DZIĘKUJĘ. Ps. Jeżeli macie problem z długiem, bankiem, windykacją nie czekajcie tylko zgłoście się do Kancelarii AntyWindyk. Jestem pewny, że Państwu również pomogą. Dla osób niezdecydowanych, wyrażam zgodę abyście jako Kancelaria podali mój nr telefonu osobom, którym się zastanawiają. Wtedy opowiem im w pełni moją historię z happy endem przy Waszej pomocy.
Xxx SSS
Xxx SSS
2022-08-19
Rozmowa tylko telefoniczna ale porada była jak najbardziej pomocna.
Magda Onochowska
Magda Onochowska
2022-08-11
Bardzo polecam Kancelarie, dzięki pozytywnym opiniom zdecydowałam się zaufać i podjąć współpracę, dzięki wspaniałemu zespołowi udało się uzyskać zamierzony cel, kontakt z Panem Mariuszem był rewelacyjny, wszystko dobrze wytłumaczone i w ekspresowym tempie. Serdecznie polecam.
Agnieszka Kmiołek
Agnieszka Kmiołek
2022-08-11
Sprawa z Krukiem, trwało to dość długo ale z winy Kruka. Kancelaria godna polecenia, sama nie dałabym rady, profesjonaliści na każdym etapie prowadzenia sprawy. Obsługa perfekcyjna, szczególnie polecam Pana Mariusza - rzetelność, zaangażowanie, kultura osobista, profesjonalizm, ogromna wiedza i skuteczność.
Anna Cha
Anna Cha
2022-07-26
Polecam!Fachowa, rzetelna informacja. Kompetentni pracownicy. Po długich poszukiwaniach pomocy znalazłam ją Tu.
Damian
Damian
2022-07-20
Świetna pomoc ze strony Kancelarii. Bezproblemowy kontakt z Panem Mariuszem, który czuć że jest w pełni zaangażowany w sprawę. Po początkowej weryfikacji zostałem poinformowany jak sprawy się mają i jakie szanse są na powodzenie sprawy. Finał? Najlepszy możliwy - Wygrana. Jako że była to moja pierwsza sprawa tego typu to przebrnąłem przez wiele firm które oferują pomoc, ale ta pierwsza spośród nich wydała mi się najbardziej godna zaufania , więc postanowiłem zaryzykować. Był to dobry pomysł. Polecam
Paczko
Paczko
2022-07-12
Jeszcze nigdy nie miałam tyle pieniędzy co po wygranej sprawie, polecam każdemu 👌